Εκπαιδευτικά προγράμματα
Εκπαιδευτικά προγράμματα
Το Μουσείο διαθέτει εκπαιδευτικά προγράμματα για τους μαθητές, τα οποία μπορείτε να δείτε αναλυτικότερα στη συνέχεια.
Η συμμετοχή στα προγράμματα αυτά δεν συνεπάγεται κανενός είδους οικονομική επιβάρυνση, πέραν εκείνης του εισιτηρίου των 3,50€.
“Εξερευνώντας τον κόσμο των μανιταριών”
Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Ε’-ΣΤ’ Δημοτικού καθώς και σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου.
Ο αριθμός των παιδιών που μπορούν να λάβουν μέρος στο πρόγραμμα είναι μέχρι 30 μαθητές.
Οι χώροι υλοποίησης είναι: Αίθουσα εκπαιδευτικών προγραμμάτων, χώροι Μουσείου Μανιταριών.
Η διάρκεια του προγράμματος είναι: 60 λεπτά.
Για τους μαθητές της Β/Βάθμιας εκπαίδευσης τα μέσα διδασκαλίας όπως και οι δραστηριότητες αλλάζουν.
Τα μανιτάρια για τους περισσότερους από εμάς αποτελούν έναν άγνωστο μικρόκοσμο. Με αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, οι μαθητές θα έρθουν σε επαφή με τον κόσμο των μανιταριών και θα μάθουν τα μυστικά του.
Συγκεκριμένα, οι στόχοι του προγράμματος είναι:
- Η γνωριμία των μαθητών με τα μανιτάρια, τους μύθους και τις αλήθειες γι’ αυτά.
- Η κατάρριψη λανθασμένων αντιλήψεων σχετικά με τα μανιτάρια.
- Η ανάδειξη της διατροφικής αξίας των μανιταριών.
Οι μέθοδοι που θα χρησιμοποιηθούν είναι: καταιγισμός ιδεών (brainstorming), ομαδικοσυνεργατικότητα, συζήτηση.
Τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν είναι: παρουσίαση power point, φύλλα εργασίας, χώροι μουσείου και εικαστικά.
Φάσεις υλοποίησης του προγράμματος:
Α' Φάση: Υποδοχή των μαθητών στην αίθουσα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σύντομη γνωριμία μαζί τους. Η εισαγωγή στο θέμα θα γίνει με σύντομες ερωτήσεις και θα ακολουθήσει παρουσίαση power point. Σκοπός είναι μέσω της συζήτησης και της παρουσίασης να ανιχνευθεί η υπάρχουσα αντίληψη των συμμετεχόντων για τα μανιτάρια, η κατάρριψη και διόρθωση των λανθασμένων απόψεων.
Β' Φάση: Οι χωρισμένοι σε μικρές ομάδες μαθητές θα περιηγηθούν ελεύθεροι στο Μουσείο Μανιταριών προσπαθώντας να απαντήσουν το φύλλο εργασίας που θα τους δοθεί. Στην προσπάθειά τους θα ανακαλύψουν κάποια από τα μανιτάρια που ήδη θα έχουν αναφερθεί στην Α’ Φάση, θα έρθουν σε επαφή με τα οικοσυστήματα που θα τα συναντήσουμε στη φύση, τα διαφορετικά χρώματα, σχήματα και μεγέθη που μπορεί να έχουν.
Γ' Φάση: Κλείσιμο εκπαιδευτικού προγράμματος. Θα γίνει σύντομη παρουσίαση των ευρημάτων των φύλλων εργασίας και των συμπερασμάτων που βγαίνουν και θα ακολουθήσει δραστηριότητα εικαστικών.
“Μικροί παρατηρητές πουλιών”
Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Α'-Β' Δημοτικού.
Ο αριθμός των παιδιών που μπορούν να λάβουν μέρος στο πρόγραμμα είναι μέχρι 25 μαθητές.
Οι χώροι υλοποίησης είναι: Αίθουσα εκπαιδευτικών προγραμμάτων, χώροι Μουσείου Φυσικής Ιστορίας
Η διάρκεια του προγράμματος είναι: 60'-70'
Μεγάλα, μικρά, άσχημα, όμορφα πτηνά δεν έχει σημασία. Τα πτηνά πάντα γοήτευαν τους ανθρώπους γιατί έχουν την ικανότητα να πετάνε ψηλά στο ουρανό. Αυτά τα γοητευτικά πλάσματα θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν οι μικροί μαθητές συμμετέχοντας σε αυτό το πρόγραμμα. Μια πρώτη γνωριμία με τα βασικά χαρακτηριστικά των πουλιών και τις ομάδες πουλιών που υπάρχουν (αρπακτικά κτλ)
Συγκεκριμένα, οι στόχοι του προγράμματος είναι:
- Επαφή των παιδιών με τα διάφορα είδη των πτηνών (αρπακτικά, υδρόβια κτλ)
- Αναγνώριση των βασικών χαρακτηριστικών τους (μεγάλα-μικρά, γαμψά νύχια, λεπτό ράμφος κτλ.)
- Γνωριμία με την ασχολία της παρατήρησης των πουλιών
- Εξοικείωση με τη συλλογή πτηνών του Μουσείου
Οι μέθοδοι που θα χρησιμοποιηθούν είναι: καταιγισμός ιδεών (brainstorming), παρατήρηση, συζήτηση.
Τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν είναι: παιχνίδι ρόλων, χώροι μουσείου, εικαστικά, κινητικό παιχνίδι
Φάσεις υλοποίησης του προγράμματος:
Α' Φάση: Υποδοχή των μαθητών στην αίθουσα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σύντομη γνωριμία μαζί τους. Θα γίνει εισαγωγή στο θέμα με παρουσίαση κάποιων εικόνων που δείχνουν πουλιά. Με αφορμή αυτήν την παρουσίαση, θα γίνει συζήτηση με σκοπό την ανίχνευση των προηγούμενων γνώσεων των παιδιών. Θα αναφερθούν οι βασικές κατηγορίες των πουλιών, ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους. Επίσης, θα γίνει αναφορά στην παρατήρηση των πουλιών στη φύση και τι χρειάζεται για να γίνει. Έτσι, πριν την περιήγηση στο Μουσείο, θα κατασκευαστούν κυάλια ώστε τα παιδιά να εισέλθουν στο Μουσείο σαν παρατηρητές πουλιών.
Β' Φάση: Τα παιδιά θα περιηγηθούν στο Μουσείο σαν παρατηρητές πουλιών. Αρχικά, θα αφεθούν ελεύθερα ώστε να παρατηρήσουν μόνα τους τα εκθέματα. Έπειτα, θα παρακινηθούν σε ζευγάρια να διαλέξουν έναν βιότοπο και να παρατηρήσουν τα συγκεκριμένα πουλιά που υπάρχουν εκεί και να γίνει συζήτηση για τα χαρακτηριστικά τους.
Γ' Φάση: Κλείσιμο του εκπαιδευτικού προγράμματος. Θα γίνει συζήτηση για λίγο με τα παιδιά για το τι είδαν ως παρατηρητές πουλιών. Έπειτα θα τους δωθούν σχέδια πουλιών για να τα ζωγραφίσουν και όταν τελειώσουν θα τα ομαδοποιήσουμε ανάλογα με τα χαρακτηριστικά και το είδος. Τέλος, θα γίνει ένα κινητικό παιχνίδι.
“Ταξιδεύοντας με τα αποδημητικά πουλιά”
Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Δ'-Ε' Δημοτικού.
Ο αριθμός των παιδιών που μπορούν να λάβουν μέρος στο πρόγραμμα είναι μέχρι 25 μαθητές.
Οι χώροι υλοποίησης είναι: Αίθουσα εκπαιδευτικών προγραμμάτων, χώροι Μουσείου Φυσικής Ιστορίας
Η διάρκεια του προγράμματος είναι: 70'-75'
Η μετανάστευση των πουλιών είναι ένα συνεχές και αδιάκοπο ταξίδι που επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο. Άλλα πουλιά μπορεί να κάνουν μικρότερο ταξίδι, άλλα μεγαλύτερο. Το σίγουρο είναι ότι δεν θα είναι εύκολο ταξίδι και θα έχουν πολλούς και διάφορους κινδύνους να αντιμετωπίσουν κατά τη μεταναστευτική τους διαδρομή.
Συγκεκριμένα, οι στόχοι του προγράμματος είναι:
- Η επαφή των παιδιών με τα μεταναστευτικά πουλιά και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που τα διακρίνουν.
- Η ανακάλυψη μεταναστευτικών διαδρόμων της Ευρώπης που ακολουθούν τα πουλιά και η κατανόηση του ρόλου της Ελλάδας σε αυτό.
- Η αναγνώριση και η ευαισθητοποίηση για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν.
- Η εξοικείωση των μαθητών με το Μουσείο και τους χώρους του.
Οι μέθοδοι που θα χρησιμοποιηθούν είναι: καταιγισμός ιδεών (brainstorming), ομαδοσυνεργατικότητα, συζήτηση.
Τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν είναι: παρουσίαση power point, χώροι μουσείου, φύλλα εργασίας, παιχνίδι ρόλων και κίνησης.
Φάσεις υλοποίησης του προγράμματος:
Α' Φάση: Υποδοχή των μαθητών στην αίθουσα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σύντομη γνωριμία μαζί τους. Με τη βοήθεια μιας παρουσίασης power point θα γίνει συζήτηση με τα παιδιά για τα αποδημητικά πουλιά. Αρχικά, τους λόγους που μεταναστεύουν, πώς προετοιμάζονται για το ταξίδι, για να καταλήξει η συζήτηση στους μεταναστευτικούς διαδρόμους της Μεσογείου και πώς μπορεί να ταξιδεύουν τα πουλιά. Παράλληλα, θα δοθεί έμφαση και στο ρόλο της Ελλάδας.
Β' Φάση: Μπαίνοντας στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, τα παιδιά θα παίξουν ένα παιχνίδι προσομοίωσης, χρησιμοποιώντας το χώρο του Μουσείου και κάποια φανταστική διαδρομή. Δηλαδή, θα πρέπει να ακολουθήσουν συγκεκριμένες διαδρομές και με συγκεκριμένο τρόπο όπως πιθανόν θα έκαναν τα αποδημητικά πουλιά. Για το σκοπό αυτό θα δοθούν κατάλληλα φύλλα εργασίας.
Γ' Φάση: Κλείσιμο εκπαιδευτικού προγράμματος. Θα γίνει συζήτηση για την εμπειρία από το παιχνίδι και τις παρατηρήσεις τους και έπειτα θα συζητηθούν οι κίνδυνοι (φυσικοί-ανθρωπογενείς) που μπορεί να αντιμετωπίσουν τα αποδημητικά πουλιά κατά το ταξίδι τους, καθώς και τα μέτρα προστασίας που μπορούν να ληφθούν. Τέλος, θα παίξουν ένα κινητικό παιχνίδι με φανταστικούς ρόλους.
«Το δάσος και οι κάτοικοί του»
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Το δάσος και οι κάτοικοί του» απευθύνεται σε παιδιά Νηπιαγωγείου και Α' Δημοτικού.
Ο αριθμός των παιδιών που μπορούν να λάβουν μέρος στο πρόγραμμα είναι μέχρι 25 μαθητές.
Οι χώροι υλοποίησης είναι: Αίθουσα εκπαιδευτικών προγραμμάτων, χώροι Μουσείου Φυσικής Ιστορίας και Μουσείου Μανιταριών.
Η διάρκεια του προγράμματος είναι: 60'
Τα μικρά παιδιά θα ανακαλύψουν το οικοσύστημα του δάσους και θα γνωρίσουν κάποιους από τους πιο γνωστούς κατοίκους του: ζώα, φυτά αλλά και τα μανιτάρια.
Συγκεκριμένα, οι στόχοι του προγράμματος είναι:
- Επαφή των παιδιών με την πανίδα και τη χλωρίδα ενός δάσους (ζώα-φυτά-μανιτάρια)
- Εξοικείωση με την έννοια της βιοποικιλότητας
- Προβληματισμός σχετικά με τους κινδύνους που αντιμετωπίζει ένα δάσος
- Γνωριμία με το χώρο ενός Μουσείου.
Οι μέθοδοι που θα χρησιμοποιηθούν είναι: καταιγισμός ιδεών (brainstorming), διάλογος, συζήτηση.
Τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν είναι: λαϊκό παραμύθι, χώροι μουσείου, εικαστικά, παιχνίδι
Φάσεις υλοποίησης του προγράμματος:
Α' Φάση: Καλωσόρισμα των παιδιών στην αίθουσα εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σύντομη γνωριμία μαζί τους. Η εισαγωγή στο θέμα θα γίνει με σύντομη αφήγηση ενός λαϊκού παραμυθιού με θέμα το δάσος. Μέσα από μια φανταστική λαϊκή ιστορία, τα παιδιά θα ανακαλύψουν το δάσος και τη χλωρίδα και πανίδα που υπάρχει σε αυτό, καθώς και κάποιους από τους κινδύνους που αντιμετωπίζει.
Έτσι, με αφορμή αυτό το παραμύθι, θα γίνει συζήτηση σχετικά με το θέμα του δάσους και τι γνωρίζουν τα παιδιά για αυτό.
Β' Φάση: Περιήγηση στα διοράματα του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας που απεικονίζουν το δάσος.
Θα ζητηθεί από τα παιδιά να περιγράψουν τι βλέπουν και ποιοι είναι οι κάτοικοι του δάσους. Κατά την ξενάγηση θα στοχεύουμε στην παρατήρηση των ζώων (άγρια πανίδα, σκηνές δράσης, νύχτας). Κατά την ξενάγηση, η οποία θα είναι κατάλληλη για την ηλικία των παιδιών και θα συνοδεύεται από σύντομα παιχνίδια, θα δίνεται έμφαση τόσο στην παρατήρηση των ζώων (είναι πτηνά-θηλαστικά, σαρκοφάγα-φυτοφάγα κτλ) όσο και των φυτά (είναι μεγάλα δέντρα, χαμηλή βλάστηση κτλ). Σχετικά με τα μανιτάρια θα γίνει ειδικότερη ξενάγηση στο Μουσείο Μανιταριών όπου εκεί βρίσκεται το μανιταροδάσος.
Γ' Φάση: Κλείσιμο εκπαιδευτικού προγράμματος. Θα γίνει συζήτηση με τα παιδιά σχετικά με το τι είδαν στους χώρους του Μουσείου. Έπειτα, με αφορμή το παραμύθι, θα γίνει συζήτηση σχετικά με τους κινδύνους που αντιμετωπίζει το δάσος από τον άνθρωπο, σε συνδυασμό με ένα παιχνίδι με αυτοκόλλητα. Τέλος, θα γίνει ένα ομαδικό κινητικό παιχνίδι σε συνδυασμό με μια σύντομη ομαδική δραστηριότητα εικαστικών.
“Το μεγάλο ταξίδι ξεκινά”
Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Β'-Γ' Δημοτικού.
Ο αριθμός των παιδιών που μπορούν να λάβουν μέρος στο πρόγραμμα είναι μέχρι 25 μαθητές.
Οι χώροι υλοποίησης είναι: Αίθουσα εκπαιδευτικών προγραμμάτων, χώροι Μουσείου Φυσικής Ιστορίας
Η διάρκεια του προγράμματος είναι: 60'-70'
Τα πουλιά πάντα μάγευαν τους ανθρώπους γιατί έχουν την ικανότητα να πετάνε, να μην γνωρίζουν από σύνορα και αποστάσεις. Πάντα έκαναν τους ανθρώπους να αναρωτιούνται από πού έρχονται, πού πάνε, γιατί φεύγουν κτλ. Με αυτά και άλλα πολλά θα ασχοληθούν οι μικροί μαθητές που θα συμμετάσχουν σε αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Συγκεκριμένα, οι στόχοι του προγράμματος είναι:
- Η εξοικείωση με την έννοια της μετανάστευσης των πουλιών
- Η ανακάλυψη των λόγων που οδηγούν στη μετανάστευση
- Η επαφή των παιδιών με τα μεταναστευτικά πουλιά και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που τα διακρίνουν.
- Η γνωριμία των μαθητών με το Μουσείο και τους χώρους του
Οι μέθοδοι που θα χρησιμοποιηθούν είναι: καταιγισμός ιδεών (brainstorming), διάλογος, συζήτηση.
Τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν είναι: παρουσίαση με εικόνες, χώροι μουσείου, εικαστικά, φανταστική ιστορία, παιχνίδι ρόλων
Φάσεις υλοποίησης του προγράμματος:
Α' Φάση: Υποδοχή των μαθητών στην αίθουσα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σύντομη γνωριμία μαζί τους. Η αρχική προσέγγιση του θέματος της μετανάστευσης θα γίνει μέσα από τον παραλληλισμό με τα ταξίδια και τη μετανάστευση των ανθρώπων, καθώς είναι ανθρώπινες δραστηριότητες γνώριμες στα παιδιά. Έπειτα θα ξεκινήσει ένα παιχνίδι ρόλων που θα συνεχιστεί και στην επόμενη φάση μέσα στο μουσείο. Συγκεκριμένα, θα γίνει μια πολύ σύντομη παρουσίαση για κάποια είδη μεταναστευτικών πουλιών. Θα δωθούν στα παιδιά σχέδια με μάσκες των συγκεκριμένων πουλιών να τα ζωγραφίσουν και καθένα θα έχει τη δική του. Έτσι θα σχηματιστούν ομάδες από συγκεκριμένα είδη. Η συνέχεια του παιχνιδιού θα γίνει μέσα στο Μουσείο.
Β' Φάση: Συνέχεια του παιχνιδιού: τα παιδιά θα πρέπει να βρουν το έκθεμα του πουλιού που αντιπροσωπεύουν. Μέσα από μια φανταστική ιστορία, θα περιηγηθούν μέσα στο χώρο, κάνοντας παράλληλα την προετοιμασία και την ολοκλήρωση του μεταναστευτικού ταξιδιού, ενώ με μικρή συζήτηση με τους μαθητές και τη συλλογή καρτελών θα γίνεται επισήμανση των βασικών σημείων της μετανάστευσης.
Γ' Φάση: Κλείσιμο εκπαιδευτικού προγράμματος. Οι ομάδες που αντιπροσωπεύουν κάθε πουλί θα κάνουν μικρή παρουσίαση του ταξιδιού τους και των βασικών σταδίων. Σκοπός είναι η κατανόηση από τους μαθητές ότι μπορεί τα διάφορα είδη πουλιών να κάνουν με τον δικό τους τρόπο το μεταναστευτικό ταξίδι, αλλά υπάρχουν κοινοί λόγοι που γίνεται αυτό το ταξίδι, καθώς και κοινά χαρακτηριστικά που το διακρίνουν. Τέλος, θα γίνει ατομικό παιχνίδι με μπερδεμένες εικονογραφημένες κάρτες που πρέπει να μπουν σε σειρά ώστε να φαίνεται όλος ο κύκλος της μετανάστευσης.
“Το νερό πηγή ζωής για οικοσυστήματα”
Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Γ'-Δ'-Ε' Δημοτικού.
Ο αριθμός των παιδιών που μπορούν να λάβουν μέρος στο πρόγραμμα είναι μέχρι 25 μαθητές.
Οι χώροι υλοποίησης είναι: Αίθουσα εκπαιδευτικών προγραμμάτων, χώροι Μουσείου Φυσικής Ιστορίας
Η διάρκεια του προγράμματος είναι: 70'-75'
Το νερό, το τόσο σημαντικό για τη ζωή στον πλανήτη, που παίρνει διάφορες μορφές μέσα από τον κύκλο που διανύει, αποτελεί σημαντικό και βασικό στοιχείο για πολλά οικοσυστήματα. Όπως τα οικοσυστήματα των πολικών περιοχών και των υγροτόπων με τα οποία θα ασχοληθούν στο πρόγραμμα οι μαθητές.
Συγκεκριμένα, οι στόχοι του προγράμματος είναι:
- Γνωριμία των παιδιών με βιοτόπους και οικοσυστήματα που βασικό τους στοιχείο είναι το νερό, καθώς και τους οργανισμούς που διαβιούν εκεί (ζώα, φυτά, μανιτάρια)
- Κατανόηση του ρόλου και της σημασίας του νερού για αυτά τα οικοσυστήματα, πώς κάθε μεταβολή σε αυτό τα επηρεάζει και ποιους κινδύνους (φυσικούς και ανθρωπογενείς) αντιμετωπίζει.
- Εξοικείωση των μαθητών με το Μουσείο και τους χώρους του.
Οι μέθοδοι που θα χρησιμοποιηθούν είναι: καταιγισμός ιδεών (brainstorming), ομαδικοσυνεργατικότητα, συζήτηση.
Τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν είναι: πολυμέσα, φύλλα εργασίας, χώροι μουσείου, εικαστικά, παιχνίδι ρόλων και κίνησης
Φάσεις υλοποίησης του προγράμματος:
Α' Φάση: Υποδοχή των μαθητών στην αίθουσα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σύντομη γνωριμία μαζί τους. Έπειτα, με τη χρήση πολυμέσων θα γίνει εισαγωγή στο θέμα του προγράμματος. Συγκεκριμένα, θα γίνει αναφορά στο νερό και θα γίνει μία συζήτηση με τα παιδιά σχετικά με αυτό. Σκοπός είναι η κατάληξη στα οικοσυστήματα που έχουν σαν βασικό τους στοιχείο το νερό και συγκεκριμένα των υγροτόπων και της αρκτικής που υπάρχουν στο Μουσείο. Τέλος, η συζήτηση θα κλείσει με αναφορά στο ποια είναι τα βασικά μέρη ενός οικοσυστήματος ώστε να γίνει και ο διαχωρισμός των παιδιών σε ομάδες και να ακολουθήσει η επόμενη φάση.
Β' Φάση: Τα παιδιά θα είναι χωρισμένα σε ομάδες που θα αφορούν τα δύο διοράματα (υγρότοπος, αρκτική) και θα δωθεί σε κάθε ομάδα δικό της φύλλο εργασίας με συγκεκριμένο θέμα. Τα παιδιά θα αφηθούν ελεύθερα να παρατηρήσουν και να καταγράψουν τα φύλλα εργασίας. Όποια ομάδα τελειώνει με τη συμπλήρωση των φύλλων εργασίας, θα παίρνει ένα αυτοκόλλητο που θα απεικονίζει κάποιο κίνδυνο που αντιμετωπίζουν αυτά τα οικοσυστήματα.
Γ' Φάση: Κλείσιμο εκπαιδευτικού προγράμματος. Θα γίνει σύντομη παρουσίαση των ευρυμάτων των φύλλων εργασίας και τι συμπεράσματα βγαίνουν. Έπειτα, με τη χρήση των αυτοκόλλητων που έχει κάθε ομάδα, θα γίνει εστίαση στους κινδύνους που αντιμετωπίζουν αυτά τα οκοσυστήματα. Τέλος, θα γίνει ένα κινητικό παιχνίδι με ρόλους που θα παρομοιάζει την εξαφάνιση των βιοτόπων, δηλαδή το «σπίτι» των ζώων» και το πρόγραμμα θα κλείσει με άσκηση χαλάρωσης.